Gratis verzending vanaf €30 Betaal vooraf of achteraf Niet tevreden, geld terug

De gevolgen van een niet ergonomische werkplek

Vergeleken met andere banen lijken kantoorfuncties in eerste instantie veel minder belastend voor het lichaam. In plaats van zware machines te bedienen, zware producten te verplaatsen of hun hele dienst in productielijnen of achter kassa's te staan, kunnen kantoormedewerkers het grootste deel van hun dag aan hun bureau zitten. Daarom zou u kunnen denken dat kantoormedewerkers de ergste werkgerelateerde fysieke belasting vermijden.

Dit is echter niet waar. Als u op kantoor werkt, is de kans groot dat uw rugpijn hebt of iemand kent die dat heeft. Het is een veelvoorkomend gevolg van lange diensten die op een bureaustoel zitten. En daar houdt het niet op - er zijn ook hoofdpijn, pijnlijke schouders, pijnlijke nek en meer. Uren achter een bureau zitten kan ongemakkelijk zijn, en als het bureau, de stoel of je houding niet geschikt is voor de taak, dan wordt dat ongemak alleen maar groter.

Dat is waar kantoorergonomie een rol speelt. Een goede ergonomie op kantoor kan helpen om werknemers gelukkiger, gezonder en productiever te houden. Aan de andere kant kan een slechte ergonomie op kantoor blijvende pijn veroorzaken, de mentale en emotionele gezondheid verminderen en de productiviteit van de werknemers verminderen. Maar nu vraag u zich misschien af: wat is kantoorergonomie?

Wat is kantoorergonomie?

Ergonomie verwijst naar de ontwerp-kenmerken van een object of ruimte die het gebruik ervan gemakkelijker maken. Dit verwijst met name naar hun gebruiksgemak - u zou een hightech computer niet als ergonomisch omschrijven vanwege de verwerkingssnelheid, maar eerder hoe de positie van de monitor op de basis het gemakkelijker maakte om te lezen.

Kantoorergonomie zijn daarom de kenmerken van een kantoorruimte die het gebruik ervan vergemakkelijken. Idealiter zou het kantoormeubilair zo gemaakt en georganiseerd moeten zijn dat het voor de werknemers zo comfortabel mogelijk is om te gebruiken, en de werknemers zelf zouden de juiste houding en positionering moeten gebruiken om de belasting tot een minimum te beperken.

Zorgen voor een goede ergonomie is niet alleen een kwestie van comfort op korte termijn, hoewel dat ook belangrijk zou moeten zijn. Een slechte kantooreconomie kan leiden tot fysieke belasting en letsel, verhoogde stress en verminderde werkefficiëntie. Ergonomie die aan deze factoren bijdraagt, wordt ergonomische gevaren genoemd. Anderzijds vermindert een goede ergonomie de fysieke en mentale belasting en draagt ​​het bij aan zowel de productiviteit als het geluk van de werknemer.

 

Voorbeelden van ergonomische risico's op kantoor

Ergonomische risico's zijn alles wat stress, spanning of ongemak op de werkplek verhoogt - uiteraard zonder tastbare veiligheidsrisico's. Er zijn drie hoofdtypen ergonomische gevaren: omgeving, gereedschap en gedrag.

Omgeving
Het grootste ergonomische gevaar op kantoor is niet ergonomisch meubilair. Zelfs als een werknemer een perfecte houding heeft en pauzes neemt om te lopen en te strekken, kan een slecht passende stoel en een slecht gepositioneerd bureau leiden tot rugpijn, gewrichtspijn en meer. Een werkomgeving zonder ergonomische gevaren is gemakkelijk en comfortabel in het gebruik. Enkele voorbeelden van slechte ergonomie in de omgeving zijn:

  • Oude, versleten of stijve bureaustoelen
  • Bureaus zonder veel ruimte eronder of met slecht genivelleerde bladen
  • Kantoorbenodigdheden op afstand van elkaar, zodat medewerkers er constant naar moeten reiken en reiken
  • Overmatig heldere computermonitoren of monitoren die voor heldere oppervlakken zijn geplaatst, zoals ramen die veel zonlicht ontvangen
  • Hulpmiddelen
  • De gereedschappen die uw medewerkers gebruiken, kunnen net zo veel effect hebben op de ergonomie als het meubilair. Hoewel kantoorruimtes niet veel zware machines met zich meebrengen, kunnen zelfs eenvoudige objecten zoals messen of nietmachines voor extra stress zorgen. Zorg ervoor dat uw kantoorbenodigdheden goed werken en niet verouderd of slecht onderhouden zijn.


Gedrag
Een goede werkomgeving en goede tools werken alleen zo goed als degene die ze gebruikt. Hoewel dit op een kantoor werkplek niet zo belangrijk is als in een fysiek veeleisende baan, is het belangrijk dat uw medewerkers weten hoe ze hun taken naar behoren kunnen uitvoeren met een optimale fysieke vorm voor langdurig comfort. Zelfs iets eenvoudigs als het leren van de juiste til houding voor dozen kan op de lange termijn helpen. Enkele voorbeelden van ergonomisch gevaarlijk gedrag zijn:

  • Onderuitgezakt op uw stoel
  • Uw benen boven de grond laten bungelen
  • Te dicht bij uw monitor leunen
  • Heffen van zware voorwerpen met een onjuiste hefvorm
  • Lange tijd gaan zonder staan ​​en lopen

De gevolgen van een niet ergonomische werkplek

Gevolgen van slechte kantoorergonomie

Zoals gezegd, draagt ​​een slechte kantoorergonomie niet alleen bij aan kortdurend ongemak. Na verloop van tijd kunnen de gevolgen zich opstapelen en bijdragen aan lichaamspijn, mentale belasting en verminderde werkefficiëntie.

Lichamelijke klachten
Hoewel het waar is dat een kantoorbaan fysiek niet zo veeleisend is als een zware arbeidspositie zoals de bouw, kan een slechte kantoorergonomie toch een merkbaar nadelig effect hebben op uw lichamelijke gezondheid.

Rugpijn: Veel kantoormedewerkers zijn vatbaar voor een slechte houding, maar urenlang slecht zitten of in een stoel die niet wordt ondersteund, kan leiden tot verzwakte rugspieren en rugpijn. In ernstige gevallen kan dit zelfs een nadelig effect hebben op de wervelkolom.


Effect op organen: Afgezien van het effect dat het kan hebben op de wervelkolom en rugspieren, kan een slechte houding ook de longen en maag samendrukken. Over langere tijd kan dit leiden tot ademhalingsmoeilijkheden en maagpijn.


Nek- en schouderpijn: Gebogen zitten aan een bureau en herhaaldelijk naar dingen moeten reiken, kan leiden tot schouderpijn. Bovendien kan het constant strekken of draaien van de nek leiden tot nekpijn.


Hoofdpijn: meerdere uren achtereen focussen op een helder scherm of op kleine details kan leiden tot meer hoofdpijn en vermoeide ogen. Langdurige vermoeide ogen kunnen zelfs leiden tot wazig of dubbel zien.


Polspijn: Constant typen en een slechte typehouding kunnen polspijn veroorzaken. Het kan met name leiden tot carpaaltunnelsyndroom, dat afkomstig is van een beknelde zenuw in de pols en zowel pijn als gevoelloosheid kan veroorzaken.


Gewrichtspijn: Langdurig zitten kan leiden tot gewrichtspijn, vooral in de knieën.
Slechte bloedsomloop: Lang zitten kan leiden tot een slechte bloedsomloop. In ernstige gevallen kan dit leiden tot spataderen - verdraaide en goed zichtbare aderen, meestal in de benen, die al dan niet schadelijk kunnen zijn.
Deze problemen kunnen worden verminderd of verergerd, afhankelijk van iemands houding, maar ze worden allemaal verergerd door een slechte kantoorergonomie.

 

Mentale belasting


Een slechte kantoorergonomie kan werknemers ook mentaal belasten. Lang ineengedoken zitten verlaagt het energieniveau vanwege de invloed van een slechte houding op het cardiovasculaire en metabolische systeem. In combinatie met de fysieke pijn die vaak gepaard gaat met lange kantooruren, kan dit leiden tot een slecht humeur en verhoogde stress.


Verminderde efficiëntie
Met zowel verhoogde fysieke pijn als mentale stress, is het geen verrassing dat een slechte kantoorergonomie kan bijdragen aan verminderde werkefficiëntie. Bovendien kunnen lagere energie en lage productiviteit bijdragen aan burn-out, wat zowel de productiviteit als de emotionele toestand van de werknemer verder schaadt. Dit creëert een negatieve feedbacklus van afnemende productiviteit, wat leidt tot een verlaagde mentale toestand, wat leidt tot een verdere afname van de productiviteit.

Tips om de kantoorergonomie te verbeteren


Er zijn twee factoren die kunnen worden veranderd om de ergonomie van het kantoor te verbeteren: het meubilair en gereedschap zelf, en de positionering en het gedrag van werknemers tijdens het gebruik ervan. Hier zijn een paar tips die werknemers kunnen gebruiken om hun werkervaring te verbeteren:

Niet slungelig: slungelig oefent onnodige druk uit op uw interne organen en de schijven van uw wervelkolom. Zorg ervoor dat u rechtop in uw stoel zit en dat uw lendenen goed worden ondersteund.


Loop wanneer u kunt: Opstaan ​​en lopen, al is het maar kort, kan uw bloedsomloop helpen verbeteren en uw rug wat minder belasten. Vergeet niet om tijdens de werkdag een paar keer op te staan ​​en te lopen om uw bloed te laten stromen.


Ondersteun uw armen: Als u uw armen constant laat hangen, worden uw nek- en schouderspieren zwaar belast. Houd uw armen ondersteund wanneer u kunt, of het nu op de armleuningen van uw stoel is of op het blad van uw bureau.
Plaats uw monitor direct voor u: als u uw nek moet strekken om uw monitor goed te kunnen bekijken, neemt de nekbelasting toe. Door uw monitor recht voor u te houden en niet te hoog of te laag te plaatsen, kunt u de belasting van uw nek verminderen. Zorg ervoor dat het toetsenbord recht voor u staat om te voorkomen dat uw schouders overbelast worden bij constant draaien en afstellen.


Houd de telefoon vast: houd uw telefoon in uw hand wanneer u deze gebruikt. Als u hem tussen uw oor en schouder klemt, heeft u misschien uw handen vrij, maar als u hem daar vasthoudt, worden nek en schouders belast. Als u liever uw handen vrij hebt, overweeg dan om te kijken naar draadloze telefoonoortjes.

 

Houd de muis en het toetsenbord dicht bij elkaar: Houd het toetsenbord en de muis dicht bij elkaar om te voorkomen dat u voortdurend naar de een of de ander grijpt. Dit zal de belasting van uw polsen en schouders helpen verminderen.


Houd uw hoofd recht: Houd uw hoofd recht en gelijkmatig terwijl u werkt. Voorwaarts of achterwaarts strekken zal uw nekspieren belasten en kan leiden tot hoofdpijn.


Houd de monitor op afstand: Te dicht bij de monitor leunen kan uw ogen belasten en hoofdpijn veroorzaken. Zorg ervoor dat het dichtbij genoeg is om comfortabel te kunnen lezen, maar niet dichterbij.
Verminder schittering: langdurig staren naar een helder scherm kan uw ogen belasten en hoofdpijn veroorzaken. Beperk de schittering van uw monitor en zorg ervoor dat deze niet voor een fel verlicht oppervlak, zoals een zonnig raam, wordt geplaatst.


Gun uw ogen een pauze: kijk af en toe weg van uw scherm naar iets neutraals in de verte. Zelfs als het maar voor een paar seconden is, kan het helpen om vermoeide ogen te verminderen door uw ogen een pauze te geven van uw monitor.


Laat uw voeten niet bungelen: zorg ervoor dat uw voeten plat op de grond kunnen rusten. Als u stoel te hoog is en ze er niet bij kunnen, koop dan een voetensteun of een lage kruk om ze op te laten rusten.

Sommige van deze opties zijn gemakkelijker of moeilijker te implementeren, afhankelijk van uw werkruimte. Zelfs als u er maar een paar kunt gebruiken, kan het nog steeds helpen om uw fysieke en mentale toestand te verbeteren, evenals uw werkefficiëntie.

 De gevolgen van een niet ergonomische werkplek

Ergonomisch kantoormeubilair


Afgezien van het gedrag van werknemers, is de beste manier om de ergonomie op kantoor te verbeteren, het kantoor zelf aan te passen. Slecht passende bureaustoelen en bureaus kunnen werknemers dwingen om voorover te buigen of te draaien, waardoor het ongemak toeneemt en lichamelijk letsel verergert. Om het fysieke, de productiviteit en het humeur van de werknemer te verbeteren, is het belangrijk om comfortabel - en bij voorkeur verstelbaar - meubilair te hebben. Voor een kantoorgebouw zijn de belangrijkste meubels in dit opzicht de stoelen en bureaus.


Bureaustoelen


Bureaustoelen zijn een belangrijk onderdeel van het dagelijkse leven van elke kantoormedewerker. Ze werken er het grootste deel van de dag mee, dus het is belangrijk dat de stoelen ergonomisch verantwoord zijn. Slechte bureaustoelen hebben geen verstelmogelijkheden en ondersteunen de onderrug niet. Een ergonomische bureaustoel moet een optimale houding bevorderen, de lendenstreek ondersteunen en verstelbaar zijn om rekening te houden met de verschillende lichaamsbouw van de werknemer. Hier zijn bijvoorbeeld enkele van de functies die worden aangeboden door de ergonomische bureaustoelen van Workliving:

Mobiel: onze stoelen zijn uitgerust met rollende wielen en 360-graden draaimogelijkheden, zodat medewerkers snel en soepel kunnen wisselen tussen werkomgevingen.


Hoogte-instellingen: Met onze stoelen kunt u de hoogte van de zitting aanpassen, wat betekent dat u tussen tafelhoogten kunt wisselen zonder uw comfort op te offeren of te ruilen voor een nieuwe stoel.


Kantelfunctie: onze stoelen kunnen zowel naar voren als naar achteren kantelen, zodat u uw voeten stevig op de grond kunt houden en uw heupen in een optimale hoek om spanning te voorkomen.


Armleuningen: Onze ergonomische stoelen zijn altijd voorzien van armleuningen om uw schouders te ontlasten. Verschillende modellen hebben verstelbare hoogte en oriëntatie.


Hoofdsteunen: Onze bureaustoelen met hoge rugleuning hebben zowel afneembare als ingebouwde hoofdsteunen. Deze ondersteunen het hoofd en de nek wanneer de stoel achterover leunt.


Vergrendelingsmechanismen: Het vergrendelmechanisme van onze stoelen zorgt ervoor dat uw instellingen elke keer dat u ze aanpast worden opgeslagen. Op deze manier kunt u elke dag terugkeren naar dezelfde stoelvoorkeuren, in plaats van de stoel telkens opnieuw te moeten instellen als u erop terugkomt.

 

Bureaus

Hoewel een bureaustoel belangrijk is, is een bureau dat net zo, vooral wanneer dit het eerste is dat iemand ziet zodra hij een kantoor binnenstapt. Een ergonomisch bureau moet er zowel goed uitzien als een goede werkhouding aanmoedigen. Workliving biedt traditionele bureaus in verschillende stijlen, evenals sta-bureaus. Sta-bureaus helpen nek- en gewrichtspijn te verlichten, het bloed te laten stromen en werknemers aan te moedigen actiever te zijn op de werkplek.

Laat een reactie achter

Let op, opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.

Waar ben je naar op zoek?

Winkelwagen