Hoe richt ik mijn kantoor ergonomisch in? - Workliving
Gratis verzending vanaf €30 Betaal vooraf of achteraf Niet tevreden, geld terug

Hoe richt ik mijn kantoor ergonomisch in?

Ergonomisch kantoor

Toenemende digitalisering heeft als resultaat dat steeds meer mensen hele dagen achter een bureau doorbrengen. Ergonomie op de werkplek zorgt voor een passende en optimale werkomgeving waardoor worden lichamelijke klachten worden voorkomen en de werknemerstevredenheid stijgt. Een fijne werkplek is dus een belangrijk onderdeel voor het succes van jouw bedrijf. Toch weet niet iedereen welke factoren het verschil maken. Waar moet je rekening mee houden en hoe stel je een ergonomische kantoorinrichting samen? In deze blog geven wij antwoord op deze vragen.

Ergonomisch werken: zeker op kantoor!

In de Arbowet zijn de randvoorwaarden vastgelegd voor het inrichten van een computerwerkplek. Een van de meest voor de hand liggende voorwaarden is de verstelbaarheid van het bureau en de bureaustoel.

Aangezien niet iedereen dezelfde lichaamslengte- en verhoudingen heeft is het belangrijk dat een bureau en stoel aan te passen zijn in hoogte. Zo kan iedereen de meubels verstellen naar wens en een optimale werkhouding aannemen. Hierbij vormen de boven- en onderbenen een hoek van 90 graden en staan de voeten plat op de grond. Ook de boven- en onderarmen horen deze hoek aan te nemen terwijl de onderarmen ontspannen op het bureau liggen en de schouders niet opgetrokken zijn.

Een ergonomisch kantoor begint met een geschikt bureau en ergonomische bureaustoelen, zodat niemand geforceerd achter de computer zit. Met de juiste plaatsing van de monitor, het toetsenbord en de muis wordt een werkplek helemaal ergonomisch. Hierin is het belangrijk dat het niet nodig is om steeds je hoofd te draaien. Een goed verstelbaar scherm helpt om de juiste hoogte en positie te kiezen. Op deze manier kunnen werknemers ontspannen hun werk doen en staat hun gezondheid voorop.

Hoe kan je een kantoor ergonomisch inrichten?

Een ergonomische kantoorinrichting voorkomt dus lichamelijke klachten en verhoogt de productiviteit. Maar waar begin je met het samenstellen van een ergonomische werkplek? Je kunt allereerst zorgen voor ergonomische hulpmiddelen zoals verstelbare bureaus (zoals zit/sta bureaus), bureaustoelen die voldoende ondersteuning bieden en flexibele accessoires zoals laptopstandaarden en monitorarmen.

Ergonomisch werken: zorg voor werkruimte

Een bureau moet ook groot genoeg zijn zodat er genoeg werkruimte is. Een bureaustoel met aanpasbare rugleuning is aan te raden door de goede ondersteuning van de ruggenwervels. Hierna is het van belang om slim om te gaan met de kantoorruimte en gebruik te maken van natuurlijk licht. Een bureau kun je het beste haaks op een raam plaatsen zodat er geen vervelende lichtinval op een scherm kan ontstaan.

Met goede aanvullende verlichting zorg je dat een kantoor aangenaam aanvoelt en presenteer je een goed gevoel van de ruimte. Bij intensief kantoorwerk is het ook belangrijk dat werknemers voldoende kunnen bewegen tijdens hun werkdag. Een open en ruime kantoorinrichting stimuleert beweging en ook een zit/sta bureau zorgt ervoor dat men gedurende de dag van werkhouding kan veranderen.

Een ergonomische kantoorinrichting is een gemakkelijke manier om elk bedrijf efficiënter en gezonder te maken! Voor ergonomische hulpmiddelen en advies over kantoorinrichting ben je bij Woonliving aan het juiste adres.

Wil je meer inspiratie op doen om je ideale thuiswerkplek in te richten? Lees de blog: Een thuiswerkplek inrichten? hier moet je opletten! of bekijk meerdere kantoorinspiratie blogs van Woonliving.

Laat een reactie achter

Let op, opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.

Waar ben je naar op zoek?